Thursday, November 21, 2013

Macam mana nak jadi mahasiswa/mahasiswi fabulous?

Assalamualaikum w.b.t

Hari tu berkesempatan untuk join Forum Beliawanis kat Unimas ni. tak plan pon. tiba-tiba terjumpa dengan kawan yang otw ke forum tu, so, dia ajak la sekali join dia.

Tajuk Forum: Beliawanis Fabulous, Realiti @ Fantasi

Forum ni hanya untuk mahasiswi. walaupun hanya untuk mahasiswi, aku dapati tak ramai pun yang datang. tapi Alhamdulillah lah sebab aku terpilih untuk join forum tersebut.

1st soalan yg ditanyakan oleh moderator kepada ahli panel, lebih kurang mcm ni la:

"Apakah ancaman yang sering dihadapi oleh mahasiswi dalam usaha untuk menjadi seorang yang fabulous?"

So jawapan ahli panel tu,

Apa yang boleh dia katakan, ancaman ni ada dalam dua bentuk,

1) Ancaman luaran spt media massa; lagu2 jiwang, movie2 cinta yang membuatkan ramai mahasiswi terleka.

2) Ancaman dalaman: perasaan yang timbul dalam diri terhadap manusia yang berlainan jantina.

Aku nak cakap pasal yang kedua ni la. memang ni fitrah yang berlaku dalam kalangan setiap wanita, remaja. dan aku wanita, aku tahu memang benda ni akan berlaku walau macam mana sekalipun kau cuba nak menolak.

kata ahli panel tu, kita wanita sangat-sangatlah mudah perasan. akak tu cakap contohnya, awak lalu Fakulti Kejuruteraan (FK). awak tengok ada sorang laki tengok awak. awak pun mula lah fikir. 'hish. apahal la laki ni tengok-tengok aku. tak suka lah.' padahal dalam hati berbunga-bunga suka bila dipandang sedemikian.

esoknya, lalu lagi FK, budak laki tu ada lagi. tengok awak lagi..lagi la mula fikir macam-macam. 'dia tunggu aku la'..'dia nak tengok aku la tu'.. 'hisy..macam mana ni.. tak suka la orang laki pandang kita macam tu'

cehhhh...kononnya lah kan. x suka.. ermmm.. ye la tuu..

pastu akak tu cakap lah..

"padahal budak laki tu bukannya tengok awak pun,, dia tengok kawan yang kat sebelah awak tu.. awak je yang perasan lebih.''


huhu..kena sedas kan. aku pun pernah macam tu. zaman budak-budak dulu. sekarang ni entah la. macam tak ada perasaan je. mungkin belum tiba lagi masanya. aku pun malaslah nak layan perasaan-perasaan macam tu. lagi pun aku sedar aku bukannya lawa pun. x de sapa nak. (baguslah kau sedar diri, Fatin. Hahaha)

so, tu lah! bukan sekadar perempuan/wanita, lelaki pun sama je sebenarnya. bila pompuan ni senyum sikit, mulalah kata 'hisy, gatalnya pompuan ni senyum kat aku.' padahal budak pompuan tu mmg tgh tersenyum mungkin sbb tgh berbual dgn kawan dia, pastu tiba-tiba terpandang kau. dia x sengaja pun senyum kat kau. so, jangan nak perasan. 

dan macam aku sendiri, aku ni memang jenis suka tersengih je memanjang. suka lah  nak promote gigi rabbit aku. so, kalau jumpa orang yang aku kenal, mmg aku akan senyum walaupun kau tu lelaki. so, no heart feeling, no hard feelings k! nanti kan kalau orang masam kau cakap orang tu sombong pulak kan? orang snyum, kat cakap orang tu gatal pulak.. macam-macam..

so, konklusinya kepada lelaki dan wanita diluar sana, jangan mudah perasan.. huhu

So, bijaklah dalam menghadapi dua ancaman ni. jangan sampai anda terleka sampai menghalang jalan anda untuk menjadi mahasiswa/mahasiswa fabulous. :D



ayat yang paling aku x boleh lupa masa forum tu ialah:
" Wanita yang solehah tidak memandang dan tidak dipandang"

-so, tgh berusaha ke arah tu. In sya Allah. Semoga Allah permudahkan.



ps: memang kalau kita rasa tak de mood nak bercakap, perasaan nak menulis itu akan naik kah???
aku tengah tak ada mood nak bercakap. so, mungkin ni sebab aku menulis malam ni. tak apa lah. walaupun ayat agak kasar. moga mendapat sesuatu daripada post aku malam ni. 






No comments:

Post a Comment